onsdag 27 oktober 2010

Pappa betalar?

Hänger ganska mycket på Bröllopstorget och läser i de olika forumen där. Hamnade precis i en livlig diskussion kring om brudparets föräldrar ska stå för kostnaden för bröllopet eller inte (?!) Där fanns fascinerande nog väldigt många vuxna självständiga kvinnor som när det kommer till den stora dagen på fullaste allvar tycker att andra ska betala för deras fest! Jag tycker att det känns väldigt förlegat. De allra flesta har redan byggt upp ett liv ihop när väl bröllopet blir av och då borde man också ha byggt upp en egen ekonomi så att man inte längre är beroende av mamma och pappa. Om jag bott hemifrån i fyra år finns det väl ingen anledning att komma hemspringande till mamma och förvänta mig att hon ska betala min fest för att jag ska gifta mig? För mig känns det helt befängt. Antingen får man gifta sig billigt om man inte har mycket pengar eller så får man vänta några år tills man har sparat ihop tillräckligt. 
Sen tycker jag bara att det är mysigt om familj (och även vänner) vill vara en del av dagen på mer sätt än som gäst. Jag menar då att komma med tips och råd, kanske hjälpa till att smycka lokalen och liknande. Det är mer värt än ett stort pengabidrag. Skulle sen någon himla gärna vilja ge oss en förmögenhet, så ge oss det i bröllopspresent istället så att vi kan njuta extra av vår USA-resa ;)

3 kommentarer:

Millan sa...

Roligt med bröllopsresa till USA! Det ska vi med göra. Fast vi gifter oss på vägen, på Valley of fire. =)

Anonym sa...

Hej! (Såg att du länkade i vigselplats-tråden) Läste för övrigt också denna tråden och känner precis som dig, man är ju inte självständig om man inte kan betala sin egen fest :)Verkar för övrigt supermysigt att gifta sig på en bro som du visade! /Sofi

Cecilia sa...

Hej, jag bir lite splittrad när jag läser här. Jag är självständig och det är min m2b med... Men hans föräldrar vill gärna betala en del då dom gjorde det till hans syster. Vi får det i bröllopspresent men vi lägger det på bröllopet. Jag ser inget fel i det. Jag känner inte att jag är mindre vuxen eller självständig. Däremot har jag aldrig tagit förgivet att dom ska betala...